____________________________________________________________________________________________________________________
............................................................... *ειδήσεις * νέα * ρεπορτάζ *έρευνα σύγχρονων κοινωνικοπολιτικών ζητημάτων *
___________________________________________________________________________________________________________________

Αυτός που αγωνίζεται μπορεί να χάσει, όμως αυτός που δεν αγωνίζεται ήδη έχει χάσει.

Bertolt Brecht, 1898-1956, Γερμανός συγγραφέας

Τρίτη 31 Μαΐου 2011

29 Μαΐου 1453, η Αγία Σοφία της Πόλης, διαχρονικό σύμβουλο της Ορθοδοξίας.


  29 Μαΐου 1453, - 29  Μαΐου 2011  





                                                                                      Του Καθηγητού Χρήστου Σιάσου

Κάθε χρόνο τέλος Μαΐου ολόκληρος ο Ελληνισμό γιορτάζει την Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως, 29 Μαΐου 1453. Αναμφισβήτητα στο πέρασμα του χρόνου ο Έλληνας αγωνιζόταν για τα Ιερά και τα Όσια της Πατρίδος του. Τα χρόνια εκείνα η Κωνσταντινούπολη αποτελούσε το κέντρο του της Ορθοδοξίας και η Αγία Σοφία το Σύμβολό της.
   Η Αγία Σοφία αρχικά ήταν ένας μικρός Ναός (360 μ.Χ.), ο οποίος καταστράφηκε από πυρκαγιά. Ο Αυτοκράτορας Ιουστινιανός έχτισε στη συνέχεια μεγαλοπρεπέστατο Ναό αφού ανέθεσε στο αρχιτέκτονα Μηχανικό Ισίδωρο τη μελέτη και την κατασκευή του. Ο Ναός αυτός ήταν αφιερωμένος στην « Του Θεού Σοφία». Για το σκοπό αυτό συγκέντρωσε ότι σπάνια υλικά βρήκε από διάφορες Πόλεις και περιοχές όπως, πολύτιμες πέτρες, χρυσό, ασήμι και άλλα.
  Η ανέγερση του Ναού ξεκίνησε τέλος Φεβρουαρίου το 532 και τελείωσε τέλος Δεκεμβρίου το 537. Για την ανέγερση του Ναού εργάστηκαν 10.000 εργάτες και το κόστος ξεπέρασε τα 350 εκατομμύρια χρυσές δραχμές της εποχής. Την όλη επίβλεψη του μεγάλου αυτού έργου την είχε ο ίδιος ο Ιουστινιανός και όταν το έργο παραδόθηκε ολοκληρωμένο ο Αυτοκράτορας είπε «Δόξα τω Θεώ τω καταξιώσαντι με τοιούτον έργο επιτελέσας. Νενίκηκά σε Σολομών».
 Ο Μεγαλοπρεπέστατος αυτός Ναός έχει 100 παράθυρα, 1000 καντήλια και 1000 Κληρικούς. Ακόμη υπηρετούσαν 80 Πρεσβύτεροι 150 Διάκονοι, 25 ψαλτάδες, καθώς και πολύ βοηθητικό προσωπικό. Σήμερα η Αγία Σοφία έχει συληθεί. Το 1935 μετατράπηκε σε Μουσείο ενώ το 1930 το  Αμερικανικό Βυζαντινό Ινστιτούτο ανέλαβε την αποκάλυψη και τον καθαρισμό των ψηφιδωτών εικόνων.
 Η Άλωση της Βασιλεύουσας.
 Το 1404 στην Κωνσταντινούπολη γεννήθηκε ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος. Ο Βασιλιάς Ιωάννης, αδελφός του Κωνσταντίνου, ζητάει βοήθεια από την Ιταλία για να αντικρούσει τον Τουρκικό κίνδυνο. Το 1439 ο Κωνσταντίνος αναλαμβάνει τον Θρόνο που απουσίαζε ο αδελφός του. Στην Ιταλία επιχειρείται η άλωση της Ορθοδοξίας με την υπογραφή της Ένωσης των δύο Εκκλησιών και από τον Ιωάννη, Αρνήθηκαν την Ένωση και την υπογραφή Επίσκοποι και τοποτηρητές των Ανατολικών Πατριαρχείων και ο λαός άρχισε να εξοργίζεται κατά των Βασιλέων.
Το 1448 προς το τέλος Οκτωβρίου πεθαίνει ο Βασιλιάς Ιωάννης και νέος Βασιλιάς αναλαμβάνει στις 6 Ιανουαρίου το 1449 στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου στο Μυστρά ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος. Ανήμερα της εορτής του Αγίου Σπυρίδωνος 12 Δεκεμβρίου 1452 γίνεται συλλείτουργο στην Αγία Σοφία από τον Καρδινάλιο Ισίδωρο παρουσία του Κωνσταντίνου. Αυτό ενόχλησε και αναστάτωσε τους Ορθοδόξους της Βασιλεύουσας.
 Στις 7 Απριλίου 1453 ο Μωχάμετ αρχίζει την πολιορκία της Πόλης. Ο Παλαιολόγος ζητά βοήθεια αλλά μετά από το συλλείτουργο που έγινε στην Αγία Σοφία δεν τον βοηθάει κανείς. Στις 18 Απριλίου το Ελληνικό Πυροβολικό χτυπά τα πυρομαχικά του Μωάμεθ. Στις 20 Απριλίου στον Κεράτιο κόλπο γίνεται μεγάλη Ναυμαχία. Ο Ελληνικός στόλος με αδιάκοπη προσευχή στην Παναγία Βλαχερνών άρχισε σιγά-σιγά να καταστρέφει τα Τουρκικά καράβια.
  Ο Μωάμεθ μετά από δύο ημέρες προσπαθεί να «πολιορκήσει» τον Κεράτιο κόλπο από την ξηρά. Αμέσως ο Ελληνικός στρατός αναχαιτίζει τον Τουρκικό στρατό. Προς τα μέσα Μαίου ο Τουρκικός στρατός υψώνει μεγάλο ανάχωμα μπροστά στα Ελληνικά κάστρα της Πόλης και σ΄αυτήν την περίπτωση ο Ελληνικός στρατός αντέκρουσε και αυτή την προσπάθεια των Τούρκων.
Στις 23 Μαΐου ο Μωάμεθ στέλνει αγγελιοφόρους του στον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Παλαιολόγο και του ζητούσε την παράδοση της Πόλης, υποσχέθηκε ότι δεν θα πειράξει κανέναν από τους ανθρώπους του.  Ο Κωνσταντίνος δεν τα πίστεψε αυτά που του είπαν, αφού κοίταξε την εικόνα του Αγίου Κωνσταντίνου και της Αγίας Ελένης απάντησε στου απεσταλμένους του Μωάμεθ με την Ιστορική φράση: « Το δε την Πόλιν σοι δούναι, ουτ΄εμόν εστίν ουτ΄άλλον των κατοικούντων εν ταύτη. Κοινή γαρ γνώμη πάντες αυτοπροαιρέτως αποθανούμεν και ου φεισόμεθα της ζωής ημών».
Στις 24 Μαΐου αρχίζει η μεγάλη παράκληση και η λιτανεία με την Αγία Εικόνα της Παναγίας Βλαχερνών. Όλοι τώρα λένε ότι η Πόλη δεν θα πέσει στα χέρια των Τούρκων. Η απόφαση όμως των Τούρκων ήταν ακριβώς αντίθετη δηλαδή ότι η Πόλη θα έρθει υπό την κυριαρχία των, γι΄αυτό το λόγο ετοίμαζαν γενική επίθεση..
Την Δευτέρα 28 Μαΐου 1453 με επικεφαλής τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο, τον Κλήρο και τον λαό αρχίζει στο Ναό μεγάλη λιτανεία, γονατιστοί όλοι άρχισαν την προσευχή των. Η νύχτα της 28ης Μαΐου στην Αγία Σοφία ήταν ατελείωτη. Την Τρίτη τα ξημερώματα οι Τούρκοι ξεκίνησαν τον πόλεμο και οι γενναίοι Έλληνες με μπροστάρη τον Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο αμύνονραν ηρωικά.
Πανικός απλωνόταν παντού. Οι γενίτσαροι περικύκλωσαν τον Κωνσταντίνο. Ήταν μόνος του , όλοι γύρο του ήταν νεκροί. Κάποια στιγμή φωνάζει «…δεν υπάρχει κανείς Χριστιανός να μου πάρει το κεφάλι…». Ένας γενίτσαρος τον χτυπάει πισώπλατα και τότε ο Αυτοκράτορας με τρεμάμενη φωνή λέει « Εάλω η Πόλις», κάποιο δόρυ στη συνέχεια τον βρίσκει στο στήθος και ο Κωνσταντίνος «έφυγε» για τους ουρανούς με μια υπόσχεση, «Πάλι με χρόνια με καιρούς πάλι δικά μας θ΄άναι».
Όταν οι Τούρκοι μπήκαν στην Εκκλησία της Αγίας Σοφίας ο Ιερέας που τελούσε την Θεία Λειτουργία μόλις είδε τους άπιστους Τούρκους πήρε το δισκοπότηρο με την Θεία Κοινωνία και από μια μικρή πόρτα έφυγε. Αμέσως οι Τούρκοι προσπάθησαν να ανοίξουν την πόρτα αλλά δεν τα κατάφεραν, η Παναγία έκανε το θαύμα της και οι Άγιες Γραφές μας λένε ότι ο Ιερέας κάποια ημέρα θα ολοκληρώσει την Θεία Λειτουργία.

                                                                                                     

Σάββατο 28 Μαΐου 2011

Η Ελλάδα είναι η πιο πλούσια χώρα της Ευρώπης σε βιοποικιλότητα,


Σε αμφιθέατρα η καλλιέργεια αρωματικών φυτών
 Εξειδικευμένες γνώσεις σε δεκάδες αγρότες από το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Του Θαναση Τσιγγανα


ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Mοιάζει με αστείο. Η Ελλάδα είναι η πιο πλούσια χώρα της Ευρώπης σε βιοποικιλότητα, συναγωνίζεται σε παγκόσμιο επίπεδο τη Μαδαγασκάρη στην ποικιλία αρωματικών - φαρμακευτικών φυτών, αλλά παραδόξως είναι η τελευταία στην παραγωγή τους στην Ευρώπη και αναγκάζεται να εισάγει ετησίως 1.400 τόνους φυτών για βιομηχανική και οικιακή χρήση.
Δεκαετίες τώρα η ελληνική γεωργία είναι στραμμένη σε μαζικές και εύκολες καλλιέργειες καλαμποκιού, σιτηρών, βαμβακιού και επιδοτήσεων και δεν έχει ακόμη σκεφθεί να αξιοποιήσει τον άλλο φυσικό πλούτο της, λένε οι ειδικοί επιστήμονες. Αποτέλεσμα αυτής της... αδράνειας είναι η Βουλγαρία, η Αλβανία, η Πολωνία, η Τουρκία και άλλες 6 χώρες της ΝΑ Ευρώπης να έχουν ξεπεράσει την Ελλάδα σε εξαγωγές αρωματικών - φαρμακευτικών φυτών, παρ’ όλο που δεν διαθέτουν ούτε την οργάνωση ούτε τον μηχανολογικό εξοπλισμό που διαθέτουν οι Ελληνες αγρότες.
Ενώ κάθε νομός της χώρας έχει να επιδείξει καλλιεργητές που έχουν στραφεί στα αρωματικά φυτά, όπως επισημαίνουν οι επιστήμονες «πρόκειται για μεμονωμένες προσπάθειες με λίγα στρέμματα, με καλά μεν αποτελέσματα, που δεν επαρκούν όμως για να χαρακτηριστούν οργανωμένη μαζική παραγωγή». Οσο για το υπουργείο Αγρ. Ανάπτυξης που θα μπορούσε να στηρίξει τον αγροτικό κόσμο «κάνει τον μετεωρολόγο για να δει αν πέρα βρέχει» όπως είπε παραγωγός από τα Φάρσαλα που συμμετέχει σε μια από τις τρεις ομάδες αγροτών, που έχουν ξεκινήσει μια αξιόλογη προσπάθεια καλλιέργειας αρωματικών φυτών.
Ενδιαφέρον εγχείρημα
Οι ομάδες αυτών των Θεσσαλών αγροτών σε συνεργασία με δύο εργαστήρια του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Εθνικό Ιδρυμα Αγροτικής Ερευνας φύτεψαν ήδη μελισσόχορτο, θυμάρι, εχινάκια, φασκόμηλο, χαμομήλι, μέντα, καλέντουλα, βασιλικό, σαπωνάρια, τσάι του βουνού και άλλα αρωματικά φυτά, για να αξιολογήσουν οργανωμένα και σε επιστημονική βάση το ερχόμενο φθινόπωρο τα ποιοτικά και ποσοτικά χαρακτηριστικά τους. Πρόκειται ίσως για το πιο ενδιαφέρον πείραμα που διεξάγεται αυτήν την περίοδο στον αγροτικό τομέα και από τα αποτελέσματά του ίσως κριθούν πολλά για το μέλλον των καλλιεργειών στην περιοχή της Θεσσαλίας.
Το εγχείρημα ξεκίνησε από τα εργαστήρια Αγροτικού Χώρου του τμήματος Μηχανικών Χωροταξίας - Πολεοδομίας Περιφερειακής Ανάπτυξης και Φυσιολογίας Ζωικών Οργανισμών του Παν. Θεσσαλίας, τα οποία ανταποκρίθηκαν στις αγωνίες των καλλιεργητών της περιοχής. Ενας δυναμικός πυρήνας περίπου 30 αγροτών ηλικίας έως 45 ετών κάθησαν από τον περασμένο Δεκέμβριο στα θρανία παρακολουθώντας ένα «σχολείο αρωματικών φυτών». Καλλιέργησαν τα αρωματικά φυτά για να τα αξιολογήσουν κατευθείαν από το χωράφι και να προχωρήσουν σε εκτεταμένες βιολογικές καλλιέργειες, προσδοκώντας ετήσιο εισόδημα έως και 40.000 ευρώ. «Δεν μας φταίει κανένας για την κατάντια της ελληνικής γεωργίας που περίμενε τις... ώριμες επιδοτήσεις. Ας ξυπνήσουμε και ας δουλέψουμε οργανωμένα» δήλωσε στην «Κ» ο κ. Γ. Καλφόγλου, καλλιεργητής, που συμμετέχει στο «πείραμα των αρωματικών φυτών». Ο ίδιος φυτεύει αυτήν την περίοδο στα χωράφια του στην Υπέρεια Λάρισας και τα 19 αρωματικά φυτά που έχουν επιλεγεί από τους ειδικούς επιστήμονες, με στόχο τα αποδοτικότερα να αποτελέσουν την επόμενη καλλιέργειά του. Μάλιστα έχει έρθει ήδη σε επαφή με ομογενείς στην Αυστραλία για την απορρόφηση της μελλοντικής παραγωγής του.
Πριν από το σύνθημα «από το χωράφι στο ράφι» υπάρχει το σύνθημα «από την ιδέα στην πράξη» κι εκεί είναι η δική μας παρέμβαση τονίζει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Δημ. Γούσιος.
Τα δύο εργαστήρια φρόντισαν να μεταφέρουν στους αγρότες εκτός από την επιστημονική τους γνώση και την εμπειρία άλλων καλλιεργητών που κλήθηκαν ως ομιλητές σε σεμινάρια σε Φάρσαλα και Λάρισα. «Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο τα φυτά της πρώτης αυτής παραγωγής, ανέφερε ο καθηγητής κ. Δημ. Κουρέτας, θα αξιολογηθούν σε περιεκτικότητα διαδραστικών μορίων (αιθέρια έλαια) και οι αγρότες θα ξέρουν τι να καλλιεργήσουν».

Παρασκευή 27 Μαΐου 2011

Το βράδυ οι "αγανακτισμένοι" της Τρίπολης θα φωνάξουν...«Εεε, οοο , πάρτε το μνημόνιο και φύγετε από 'δω»


Για τη σημερινή συγκέντρωση στην Τρίπολη, (Παρασκευή 27 Μάη) κάποιοι «αγανακτισμένοι» γράφουν στο facebook ότι σκέφτονται να πάρουν μαζί τους τύμπανα, προκειμένου να δώσουν έναν πιο δυναμικό ρυθμό και να ξεσηκώσουν τον κόσμο!
Παράλληλα, στην πασίγνωστη ιστοσελίδα ιστοσελίδα κοινωνικής δικτύωσης ορισμένοι από τους «αγανακτισμένους», προτείνουν συνθήματα τα οποία θα ακουστούν το βράδυ στην κεντρική πλατεία.
Ορισμένα από αυτά τα συνθήματα είναι…

  • «Εεε, οοο , πάρτε το μνημόνιο και φύγετε από 'δω».
  • «Πάρτε τετζερέδια κι ελάτε όλοι μαζί, να διώξουμε τους κάφρους που είναι στη βουλή»
  • «Καλύτερα μιας ώρας σκλαβιά και φυλακή, παρά σαράντα χρόνια σκλαβιά και φυλακή»
  • «Γιωργάκη ,......, δεν ήρθαμε για πλάκα»
  • «Εεε , οοο , βγείτε από τα σπίτια σας κι ελάτε όλοι εδώ»
  • «Ψωμί , παιδία , ελευθερία , η χούντα δεν τελείωσε το '73»
  • «Η χούντα δεν τελείωσε το '73 , βγείτε από τα σπίτια σας κι ελάτε στην πλατεία»

 http://kalimera-arkadia.blogspot.com/

Πέμπτη 19 Μαΐου 2011

Μεγαλόπολη, Αρκαδίας

Μεγαλόπολη είναι μια σύγχρονη πόλη και βρίσκεται στην ίδια τοποθεσία με την αρχαία Μεγαλόπολη.



"Μεγαλόπολη" η μεγάλη πόλη. Όταν ιδρύθηκε, το 371 π.Χ., ήταν η πρώτη αστικοποίηση σε ρουστίκ και πρωτόγονη Αρκαδίας. Στην αρχαιότητα, η πόλη αυξήθηκε πολύ το μεγάλο. αρχαίο θέατρο, που είναι γνωστό ότι έχουν την ικανότητα 20.000 άνθρωποι ήταν ένα από τα μεγαλύτερα γνωστά θέατρα. Στη εποχή η πόλη ήταν γνωστή ως Sinanou (Σινάνο) μέχρι τον 19ο αιώνα.
Η απόσταση της Μεγαλόπολης από την Τρίπολη, είναι 30 χλμ (18 μίλια). Η Μεγαλόπολη βρίσκεται 33 χιλιόμετρα από Ανδρίτσαινας, 19 από την ιστορική Καρύταινα και 55 χλμ.  ΒΑ από την Καλαμάτα για την Ελληνική Εθνική Οδό 7 και Ε65 .
 Τα βουνά που περιβάλλουν την Μεγαλόπολη είναι Ταϋγέτου , και εμπερού  κέντρο εκπομπής κεραιών  τηλεόρασης και επικοινωνιών πλησιέστερο πύργος είναι στην κορυφή του όρους. Ένα μεγάλο μέρος της περιοχής είναι απομονωμένη, και η δασική κοιλάδα περιέχει περίπου 10.000 άτομα. Είναι μία από τις πιο αραιοκατοικημένες περιοχές της Πελοποννήσου. Βρίσκεται μεταξύ του Αλφειού και του Λούσιου ποταμών.

Η Μεγαλόπολη έχει τρία σχολεία, λύκεια, γυμνάσια, εκκλησίες, τράπεζες, ξενοδοχεία, ένα ταχυδρομείο και πλατείες ( πλατεία ). Έχει επίσης ένα σιδηροδρομικό σταθμό με αυλή εμπορευματικών 1 χλμ. από το κέντρο!!!!!!!!!!!!! Το κομμάτι δεν περάσει μέσα από την Τρίπολη. Η γραμμή για Καλαμάτα - Τρίπολη -Άργος - Κόρινθος βρίσκεται 4 χιλιόμετρα (2 μίλια)   Ένα ευρύτερο οδικό δίκτυο άνοιξε νοτιοδυτικός περίπου τη δεκαετία του 1980. Μεγαλόπολη είναι τώρα παρακάμπτεται από ένα νέο αυτοκινητόδρομο που συνδέει την Καλαμάτα με την Αθήνα , η οποία παραδόθηκε στην κυκλοφορία το 2002. Ο αυτοκινητόδρομος τρέχει μεταξύ τα μικρά χωριά Περιβόλια και Ρούτση, πλησίον του ποταμού Αλφειού.

* Η παραπάνω περιγραφή προέρχεται από το άρθρο της Wikipedia στη  Μεγαλόπολη,

Σάββατο 30 Απριλίου 2011

H αρχαία πόλη των Μελαινών στο Λενικό Γορτυνίας


Λενικό Γορτυνίας
«Γόρτυνα, Ηραίαν τε πολυδρύμους τε Μελαίνας» (Ριανός, 3ος π.Χ. αι.)


του Βασίλη Γ. Ηλιόπουλου*

 «Κατά δε την εξ Ηραίας άγουσιν εις Μεγάλιν πόλιν εισί Μελαινεαί, ταύτης ώκισεν μεν Μελαινεύς ο Λυκάονας· έρημος δε ην ημών, ύδατι καταρρείται», αναφέρει ο περιηγητής Παυσανίας στα Αρκαδικά του (Παυς. Η 26.1). Ο Ηρόδοτος χαρακτηρίζει τόπο δασώδη και ο ποιητής Ριανός «πολυδρύμους Μελαίνας» ενώ στον Πλίνιο σημειώνεται ως Μελαινέα. Οι Αρχαίες Μελαινεές βρίσκονταν στα Κακουραίικα, όπου υπήρχαν χαλάσματα μετά το κεφαλόβρυσο στο κάμπο της Μπέλας, στο Κεραμίδι, στη Μπεργάριζα και τα Μελαία (ίσως παραφθορά Μελαινέα) ακόμη μέχρι του Καραντζά δυτικά και ανατολικά μέχρι την «Παναγιά» των Κοκοραίων. Το πληθυντικό όνομά της μαρτυρεί ότι αποτελούνταν από συνοικισμούς. Ενώ οι αρκετές πηγές (κεφαλόβρυσο, Γκολέμης, Μπάλας, Καραντζά και η Παναγιά) επιβεβαιώνουν τη μαρτυρία του Παυσανία «ύδατι καταρρείται».



Αρχαία Κτίσματα ηλικίας 2300 ετών στο Λενικό (Παλούμπα Γορτυνίας) Φωτό Β. Ηλιόπουλος

Οι Μελαινέες είχαν δυο αναλαμπές, ακολουθώντας την τύχη της Αρχαίας Ηραίας. Μια κατά του 7ου και 6ου αιώνα π.Χ. τότε που το κράτος των Ηραιατών κατέστη το κέντρο της Αρκαδικής Ομοσπονδίας και τη δεύτερη στη ρωμαϊκή περίοδο, που διακρίθηκε ως αξιόλογος εμπορικός σταθμός «επί της αμαξιτής οδού Ολυμπίας – Μεγαλουπόλεως» όπως τονίζεται χαρακτηριστικά στον Πευτιγγέρειο πίνακα (
TABULA PEUTIGERIANA). Τότε ονομαζόταν Μέλανα. Μάλιστα ο Ι. Νουχάης στην «Ελληνική χωρογραφία» τονίζει: «Η περί αυτήν χώραν εκαλείτο Ηραιάτις και επί της εις Μεγαλόπολιν οδού κειμένη πολίχνη Μελαινεαί. Επί δε της Ρωμαϊκής εποχής ήκμαζεν η πόλις» (Ι. Νουχάκη: «Ελληνική Χωρογραφία» (1901), σ. 643). Οι ξένοι ερευνητές έχουν ασχοληθεί αρκετά με την τοποθεσία των Αρχαίων Μελαινεών και η Γερμανική Εγκυκλοπαίδεια (PAULIS-WISSOWA: REAL ENCYCLOPAEDE) αφιερώνει δυο σελίδες για τις Μελαινές από τους E. MEYER, GELL, BOBLAYE,BLUMNER, GRASBERGER κ.ά. όπου αναφέρουν και την Ακρόπολη των Μελαινεών στο Λενικό (κοντά στου Παπαδά). Το κυκλικό τείχος μοιάζει ν’ ανήκει στον 4ο π.Χ. αιώνα ή και μεταγενέστερη εποχή. 
Βάση Κίονα στην περιοχή του Λενικού (Παλούμπα Γορτυνίας)Φωτο Β.Ηλιόπουλος
Ο Ιερώνυμος Βογιατζής αναφέρει για τα διασωζόμενα λείψαν της ρωμαϊκής εποχής και σημειώνει: «Αναχωρών τις εξ Ηραίας δια Γόρτυνα και Μεγαλόπολιν, θέλει απαντήσει πρώτα μεν τας Μελαινεάς (Κακουραίους και Καραντσιά) ένθα και λείψαν αρχαιότητος σώζονται εν τη θέσει Μπεργαρίζα και Καραντσιά και ο τόπος κατάρρυτος υπάρχει» (Ι. Βογιατζή, «Περιήγησις κατά την Επαρχίαν Γόρτυνος», περ. Βύρων 1871). Δεν κάνει όμως λόγο για το τοπωνύμιο «Μελαία» που αποτελεί αδιάψευστο στοιχείο της θέσης των Μελαινέων, όπως παρατηρεί ο ιστορικός Ι. Πισιμίσης (Ι. Πισιμίση, «Μια μεγάλη Μυκηναϊκή πόλις», Αθήνα 1987, σ. 24). Ενώ στο «Λεύκωμα της Γορτυνίας» (1973) τονίζεται η Μπεργάριζα (τοπωνύμιο στο «Κάμπο της Μπέλας») «όπου διακρίνονται ακόμη ερείπια πολλών οικιών και στηλών μαρμαρίνων, άτινα ανήκουν εις την υπό του Παυσανίου αναφερομένην πόλιν της 


Αρχαιότητος Μελαινεαί».
Ακρόπολη Λενικού (στο βάθος τα Σαρλεικα)

Παλιότεροι χάρτες σημειώνουν τις «Μελαινές» ακόμη και η μεγάλη χάρτα του εθνομάρτυρα Ρήγα Βελενστινλή. Ακόμη και νεώτεροι ερευνητές αναφέρονται για τις Αρχαίες Μελαινές (Αργ. Πετρονώτης, Θ. Σταυρόπουλος, Ι. Πισιμίσης, Θ. Βαγενάς κ.ά.). Περισσότερα στοιχεία για τις Μελαινές βρίσκονται στη μελέτη μου «Τα Κακουραίικα Ηραίας και οι Αρχαίες Μελαινές» στο Ημερολόγιο των Αρκαδικών τ. ΙΓ’ Αθήνα 1994.



* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Αρκαδικό Βήμα"
αρ. φύλλου 224, Απρίλιος 2011
___________
* Γεωλόγος
Αγ.Παρασκευή Αττική

Τετάρτη 20 Απριλίου 2011

Το Πάσχα το γιορτάζουμε στην Τρίπολη


Η “ζεστή” Τρίπολη μπορεί να μην ανεβάζει τις θερμοκρασίες με καλό ηλιόλουστο καιρό, το κάνει όμως με τους ανθρώπους της που γεμάτοι καλή διάθεση διοργανώνουν και το φετινό Πασχαλινό γλέντι.
Αναλυτικά το πρόγραμμα έχει ως εξής:
Σάββατο του Λαζάρου
Προαύλιος χώρος Μαλλιαροπουλείου Θεάτρου / ώρα 10 π.μ.
Λαζαρίτικα κάλαντα από το Σύλλογο Ρουμελιωτών Τρίπολης
Μητροπολιτικός Ιερός Ναός Αγίου Βασιλείου / ώρα 7:30 μ.μ.
2ο Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής από τη Χορωδία Τρίπολης
Κυριακή των Βαΐων
Κεντρική Πλατεία Αγίου Βασιλείου / για όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα
Παζάρι πασχαλινών ειδών
από το Χαμόγελο του παιδιού, το Κέντρο Ημέρας «Αμάλθεια» τον Ξενώνα «Λευκοθέα»,
το ατελιέ «Διά χειρός Ζάχου» και το εργαστήρι «το Χειροποίημα»
Μεγάλη Τρίτη
Προαύλιος χώρος Μαλλιαροπουλείου Θεάτρου / ώρα 5-7 μ.μ.
Εργαστήρι λαμπάδας από το «Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού»
Ιεροί Ναοί Προφήτη Ηλία & Αγίου Δημητρίου / ώρα 7 μ.μ.
Οι χορωδίες της πόλης ψάλουν το Τροπάριο της Κασσιανής,
η Χορωδία Ορφέας στον Προφήτη Ηλία και η Χορωδία Τρίπολης στον Άγιο Δημήτριο
Μεγάλη Τετάρτη
Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Βαρσών / ώρα 3:30 μ.μ.
Τελετή του Νιπτήρος
Μετάβαση δωρεάν με λεωφορεία από την Πλατεία του Άρεως, ώρα 2 μ.μ.
Μεγάλη Πέμπτη
Προαύλιος χώρος Μαλλιαροπουλείου Θεάτρου / ώρα 11 π.μ.
Βαφή των πασχαλινών αυγών με τον παραδοσιακό τρόπο
από το «Σώμα Ελλήνων Προσκόπων»
Μεγάλη Παρασκευή
Ιερά Μονή Επάνω Χρέπας / ώρα 12 μεσημέρι
Τελετή της Αποκαθήλωσης
Μετάβαση δωρεάν με λεωφορεία από την Πλατεία του Άρεως, ώρα 10:30 μ.μ.
Κεντρική Πλατεία Αγίου Βασιλείου / ώρα 9:15 μ.μ.
Κατανυκτική λιτάνευση και συνάντηση των Επιταφίων
και των ενοριτών όλων των Ιερών Ναών της πόλης
με τη συνοδεία των ιεροψαλτών, των χορωδιών και των φιλαρμονικών
Το μεσημέρι θα προηγηθεί η καθιερωμένη περιφορά των Επιταφίων
στο Θεραπευτήριο Ψυχικών Παθήσεων (ώρα 3:30 μ.μ.), το Γηροκομείο (ώρα 4:30 μ.μ.)
και το Άλσος Αγίου Γεωργίου (ώρα 5:30 μ.μ.)
Μεγάλο Σάββατο
Κεντρική Πλατεία Αγίου Βασιλείου / ώρα 9:45 μ.μ.
Υποδοχή του Αγίου Φωτός
Μητροπολιτικός Ιερός Ναός Αγίου Βασιλείου / ώρα 12 μεσάνυχτα
Τελετή της Ανάστασης
Κυριακή – Λαμπρή Γιορτή
Πλατεία του Άρεως / ώρα 3 π.μ.
Άναμμα της φωτιάς για τις δημοτικές ψησταριές
Στους δρόμους και τις γειτονιές της πόλης / ώρα 9:30 π.μ.
Χαρμόσυνες νότες από τη Φιλαρμονική του Δήμου
και έναρξη εορταστικού προγράμματος στην Πλατεία του Άρεως
Πλατεία του Άρεως / ώρα 11 π.μ.
Τραγούδια της Λαμπρής από παραδοσιακή ορχήστρα,
και δημοτικοί χοροί από τα χορευτικά μας συγκροτήματα.
Πατροπαράδοτος οβελίας, μοσχοφίλερο, κόκκινα αυγά και λαμπροκούλουρα
γύρω από τις δημοτικές ψησταριές που επιμελούνται οι σύλλογοι της πόλης
Προαύλιο Μαλλιαροπουλείου Θεάτρου / ώρα 7 μ.μ.
Τραγούδια της Αγάπης από τα νεανικά μουσικά συγκροτήματα
«Σκόρπιοι» και «Paranormal Activities»?
Κεντρική Πλατεία Αγίου Βασιλείου / ώρα 8:30 μ.μ.
…Το γλέντι καλά κρατεί, με μεζέδες, κρασί, γλυκίσματα
και έντεχνο-λαϊκό-ρεμπέτικο πρόγραμμα από μουσική κομπανία
Στις συνοικίες και τα περίχωρα του Δήμου
Ψησταριές και παραδοσιακό γλέντι
το πρωί στη Δαβιά Φαλάνθου και στη Δάφνη Βαλτετσίου
και το βράδυ στην Πλατεία Φιλικών της Τρίπολης
Δευτέρα της Λαμπρής
Πανηγυρικός εορτασμός του Αγιώργη
Στα περιαστικά άλση του Αγίου Γεωργίου και της Αγίας Τριάδας Σεχίου
Στο Ελαιοχώρι Κορυθίου, στο Στάδιο Τεγέας, στο Μανιάτη Βαλτετσίου,
στο Λουκά και στο Πικέρνι Μαντινείας, γλέντι μετά τη Λειτουργία
Στη Νεστάνη Μαντινείας, στο λόφο του Γουλά, επαναλαμβάνεται το παλαιότατο
λαϊκό δρώμενο του Αγιώργη και ακολουθεί γλέντι στην πλατεία του χωριού
Στην Πιάνα Φαλάνθου διεξάγεται αγώνας δρόμου
από την Αλωνίσταινα μέχρι την Πιάνα, με έπαθλο ένα αρνί
Το βράδυ της Δευτέρας, παραμονή της εορτής του Αγίου Ραφαήλ,
παραδοσιακό γλέντι στην πλατεία της συνοικίας Μπασιάκου
Παρασκευή της Λαμπρής
Παλαιά Επισκοπή Τεγέας / ώρα 9 π.μ.
Εορτασμός της Ζωοδόχου Πηγής με Θεία Λειτουργία
ομιλία για την Τεγεάτισσα Μάνα και πολιτιστικό χορευτικό πρόγραμμα